معرفی

 

عکس : میکائیل قلی پور

 

 

 

منطقه پهنه کلا:

 

راه پهنه کلا از ساری ـ راهبند می گذرد. از ساری تا پهنه کلا چهارده کیلومتر می باشد. این جاده آسفالت بوده در آن ماشین های سبک و سنگین در حرکت می باشند. بعضی از این ماشین ها مسافرین و زوار محترم را به مقصد آستانه مبارک می رسانند .

 

حمل و نقل:

 

وسیله رفت و آمد به روستای پهنه کلا و تکیه پهنه کلا در ترمینال ساری ـ سمنان واقع در ساری ـ بلوار کشاورز (معروف به راهبند ) دائما ًدر خدمت زائرین محترم می باشد.

 

روستای پهنه کلا:

 

تقسیم بندی پهنه کلا :این روستا با توجه به اینکه آستان مبارک در آن قرار دارد به دو قسمت تقسیم بندی شده است:

1ـ روستای پهنه کلای شمالی 2ـ روستای پهنه کلا جنوبی . تکیه در روستای پهنه کلای شمالی واقع شده و جاده فرعی روستای پهنه کلا در یک کیلومتری به دو راه تقسیم می شود که یک تابلوی کوچک زوار محترم را به آستان مبارک هدایت کرده و به مقصدشان راهنمایی می نماید .

بهداشت :

 

این خانه بهداشت در سمت غرب آستان می باشد .

کار این خانه بهداشت رفع مشکلات ساکنین چند روستاست . و در صورت ضروری به مشکلات زوار محترم نیز رسیدگی می کند، این خانه بهداشت زیر نظر سازمان بهداشت و درمان مرکز شهرستان ساری می باشدوهزینه ساخت آن را نیز خود اداره بهداشت متحمل شده است .

 

مدرسه :

 

در اول ورودی آستان یک باب مدرسه ابتدایی به نام شهید((حسن نیکخو))توسط گروه نوسازی آموزش و پرورش ساخته شده و هزینه آن نیز از بودجه آموزش و پرورش می باشد.زمین آن را شخصی به نام ((سید رضا موسوی )) اهدا نموده است .

چند متر جلو تر مدرسه راهنمایی دیگری به نام امام ((حسین (ع) )) نوبت پسران می باشد که إن شاءالله در آینده خیلی نزدیک نوبت دختران نیز به نام حضرت ((فاطمه زهرا (ع) )) دایر می گردد . بودجه این مدرسه نیز کاملاً از آستانه مبارکه تأمین می شود و از هیچ ارگانی کمک مالی گرفته نشده است .

 

جمعیت روستای پهنه کلا :بر اساس نتایج سر شماری عمومی سال 1381 ، جمعیت روستای پهنه کلای شمالی به تعداد 1340 نفر با  270 خانوار و جمعیت روستای پهنه کلای جنوبی به تعداد 507 نفر با 127 خانوار بوده است.

تاریخچه تکیه پهنه کلا :پیر مردهای منطقه می گویند ما از بزرگان و پدرانمان شنیده ایم که از زمان های گذشته این مکان مبارک بوده و روستائیان روستا های دیگر جهت زیارت و استشفا به این مکان مشرف می شدندو توجه معصومین به این مکان  مسلم است .یکی از قضایای مشهور و متواتر تکیه از این قرار است که غروب یکی از روزها ،سیدی داخل تکیه شد و یک سکٌه را به بچه فلجی داد به او فرمود :این سکٌه را در صندوق بیانداز.

پدرش گفت : نمی تواند او افلیج است . آقا فرمود: من می گویم .بچه سکه را گرفت و به صندوق انداخت .در همین اثناء خانمی که مریض بود از آن سمت پرده متوجه شد،آمدوازپشت سرپیراهن آقا را گرفت،حضرت بدون آنکه به او نگاه کند فرمود: برو خوب شدی ،آقا آمد کنار منبر و مقداری موعظه فرمود. مردمی که دورش بودند نقل کردند آقا ناگهان ناپدید شد.

همچنین گفته شد که سه تن از امام زاده های بزرگوار در این مکان مدفونندکه جایشان پیدا نیست .این قول با توجه به اینکه قسمتی از حیاط تکیه قبرستان است وهمجواری این مکان با امام زاده بزرگواری چون سید زکریا  ،امامزاده سید محمد ،و امام زاده سید قاسم ودیگر سادات گرام ، بعید نیست که درست باشد.

مدیریت محترم ای آستان جناب آقای موسوی می گوید: این محل در تاریخ مازندران به نام پناه کلا مشهور است . شاید یکی از وجود تسمیه این مکان این باشد که پناه کلا یهنی عدهای از سادات و ذراری پیامبر اکرم(ص) در زمان خلفای جور به این مکان مقدس پناه آورده اند و فرزندان آنها اکثر ساکنین روستا را تشکیل می دادند. غیر سادات اینجا،مهاجر هستند.بنابر شجره نامه ای که ئر اختیار داریم 90 رصد ساکنان این محل از فرزندان موسی بن جعفر(ع) هستند .

ایشان در جای دیگر چنین می گویند: عده ای از سادات عظام که برای زیارت حضرت رضا (ع)عازم طوس بودند در شهر دامغان مورد تعرض مأمورین مأمون

قرار گرفته ،ناچار به این مکان پناه آوردند که به همین سبب این جا به پهنه کلا مشهور شده است.

 

منبر :

این منبر از زمان های قدیم تا کنون بوده است ، محبٌین اهل بیت(ع)دور این منبر رفته و حاجات خود را بیان نمودند.این منبربرای زوار محترم و اهالی محل از احترام خاصی برخوردار است . هم اکنون برای اینکه مردم حاجت خود را بیان کنندودور از دسترس افراد ناپاک قرار گیرد ،دور ان را ضریح زده اند تا این منبر همچنان پاک بماند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
دسته بندی : <-CategoryName->

لينکستان

تبليغات

ADS

نويسندگان

درباره ما


میکاییل قلی پور ٍ با سلام.من این وبلاگ روبرای آشنایی بیشتر شما مخاطب گرامی با این مکان زیبانوشتم امیدوارم خوشتون بیاد.لطفا نظر یادتون نره...
ایمیل :


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 81
بازدید کل : 50695
تعداد مطالب : 8
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1




امکانات